lørdag den 13. juli 2013

Jeg sov! - og lidt medicin

JUHUUU!

Jeg har sovet! Ca. 12 timer. Ikke uafbrudt og uden frustrationer - men jeg har sovet :-) UDEN min aftenpille. I did it. Én pille mindre til mig. Selv min psykiater siger, jeg får meget medicin, men nu er vi et skridt længere ind på den rigtige vej.

Jeg skal sikkert altid tage medicin. Det irriterer mig lidt, men hvis det nu engang er forudsætningen for at jeg kan fungere rimeligt, så må det være sådan. Efter jeg har smidt den ene pille, er min daglige dosis 10½ pille. 6 af dem er lithiumpiller, som er stemningsstabiliserende. Deres dosis måles udfra blodprøver, og de fleste mennesker tager 2-4 dagligt. De hindrer, at jeg bliver meget deprimeret og meget ekstatisk. De gør også, at jeg for det meste er ligeglad. Der skal meget til, før jeg griner - sådan rigtigt nede fra maven. Ligeledes bliver jeg aldrig ked af det - på nær i en depressiv periode. Sidste depressive periode kunne jeg ikke græde. Jeg havde utrolig meget lyst til at græde igennem, fordi det plejer at være det, der hjælper mig videre. Det skete aldrig, men jeg kom alligevel ud af depressionen.

Det er et puslespil, at finde den rigtige dosis og den rette type medicin. Jeg har været igennem mange præparater, som af den ene eller den anden grund ikke duede til mig. Jeg ved, at medicin ikke virker alene. Jeg har haft mange psykologsamtaler og fået kognitiv terapi hos psykiateren. Når jeg har en tid hos psykiateren snakker vi om, hvordan det går, hvad jeg har lavet siden sidst, og hvis nået er gået mindre godt, snakker vi om, hvordan jeg kan gøre og tænke anderledes en anden gang. Han kommer med lægelige betragtninger og forklaringer, jeg suger til mig og bliver lidt klogere på mig selv og på, hvordan medicinen påvirker mig. Vi ses en gang hver anden måned eller efter behov.

Ældste fandt bogstavsten - ok!
 
 
I morgen tager jeg pigerne med i sommerhus, så de næste dage bliver der lidt stille her på bloggen. Vi skal soppe i vandkanten, pigerne skal nok helt under, jeg skal drikke kølige drinks i skumringen og sludre med mine forældre og min søster, pigerne skal helt sikkert dikkedikke morfars hund og lufte den i tide og utide. Forhåbentlig holder vejret, så jeg også kan få lidt farve! Aahhh, det bliver godt!
 
Nårh ja, jeg har ferie nu :-)

4 kommentarer:

  1. Jeg forstår godt du ikke synes det er fedt at være afhængig af medicin - men tænk på alternativet !
    Vi må være glade for at den kemi findes, der kan hjælpe.
    Rigtig god ferie :)

    SvarSlet
  2. Rigtig god sommer ferie til dig og din familie!
    Og fedt du har smidt en pille:0) Armene op over hovedet!!!!

    Vh Louise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Louise - du kan tro, armene har været over hovedet - jeg bliver glad HVER aften, hvor den lille sorte pille mangler ;-)
      Kram

      Slet
  3. Hej Miri - du har ret! Jeg er lykkelig for, at nogen opfandt lykkepillen!
    Kram

    SvarSlet